Rămâi alături de noi   facebook logo youtube logo twitter logo
buzznews logo

TREN SUSPENDAT și TUNEL PE SUB CLUJ? Șerban ȚIGĂNAȘ: ”Copilării!” Szabolcs GUTTMAN: ”Un metrou e mult mai credibil”

Coffe talk 13 Decembrie 2013, 18:10
Spune-ti parerea
Primarul Emil Boc speră în reușita unor proiecte precum tunelul pe sub Cluj, centura de sud, dar și monorail-ul propus de senatorul Marius Nicoară, pentru a preveni paralizarea traficului în Cluj, fenomen despre care spune că se va petrece cu siguranță în următorii ani. Arhitecții arată însă spre eficiența scăzută a serviciului public de transport în comun, ca fiind sursa principală a problemei.



Monorailul din Moscova; foto: Wikipedia Monorailul din Moscova; foto: Wikipedia

Preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România (OAR), Şerban Ţigănaş, și preşedintele Ordinului Arhitecţilor Filiala Transilvania (OAR-T), Szabolcs Guttmann, sunt de părere că de aici trebuie să pornească orice studiu privind sistematizarea și optimizarea traficului în Cluj-Napoca.

Transportul în comun, soluția

Întrebat ce crede despre soluțiile vehiculate, monorail (tren suspendat) și pasajul subteran (tunel pe sub centrul orașului), arhitectul Șerban Țigănaș a subliniat că sunt simple idei lipsite de studii serioase. ”Am auzit de ideile acestea din copilărie. Totul este la un nivel de discuție care nici măcar nu poate fi verificat prin studii aprofundate.

Monorailul este doar un titlu, nu știu de existența vreunui studiu. Nu spun că nu ar fi viabile, dar fără studii rămân la acest nivel. Centura de sud o știu din tinerețe, o chestiune care s-a blocat undeva, nu știu de ce s-a oprit, e prezentă în PUG-ul nou”.

În opinia președintelui OAR, traficul este dificil din două mari motive:

1. ”Lipsa de eficiență și calitate a transportului în comun”, crede Șerban Țigănaș. ”Fiecare se deplaseză cu un vehicul, de cele mai multe ori singur în mașină, pentru că nu te poți baza pe transportul în comun, să știi exact când vine autobusul, să ai conexiuni bune, etc.

Dacă nu se lucrează la asta, alte soluții sunt extrem de costisitoare. Iar din asta decurge o chestiune de mentalitate, care ține de faptul că clujeanul, pe lângă faptul că nu este educat să folosească transportul în comun, este și descurajat să o facă de modul în care e implementat. Spre exemplu, aeroportul Clujului mi se pare cel mai prost din punct de vedere al conexiunii cu orașul, sau cu calea ferată. Este ridicol, sunt probleme care țin de serviciile publice.

2. Politica de folosire a spațiului public pentru parcări și costurile acestora. Taxarea parcărilor este total inadecvată. O politică mai inteligentă ar fi creșterea costurilor în zonele fierbinți, ceea ce ar duce la disciplinare. Mi se pare că s-au închiriat excesiv spațiile pentru parcări, cum sunt cele pe stradă, în fața blocurilor.

Nu se poate să ții acel spațiu ocupat o zi întreagă. Dacă te așezi acolo, riști să iei amendă, chiar dacă e un spațiu lăsat liber ore în șir. În schimb, dacă parchezi pe un trotuar, de cele mai multe ori nu pățești nimic, că nu e închiriat și nu superi pe nimeni. Trebuie inventat un nou sistem, și apoi impusă mai multă disciplină. Toleranță zero pentru abateri”, a conchis Șerban Țigănaș.

CITIȚI ȘI: ABERAȚII DE CLUJ: Amendă de până la 400 de lei pentru ocuparea unei parcări ”cu abonament”, chiar dacă e goală

De aceeași părere este și președintele OAR-T, Szabolcs Guttmann, care susține că ”părerea Ordinului Urbaniștilor poate porni de la studiile făcute în mod expres pentru tot orașul, componente esențiale pentru noul PUG. Un pasaj subteran, sau un mijloc de transport fără studii complete nu sunt credibile, pentru că nu știm rezultatele lor efective.

Metrou la Cluj

Un tunel în cazul Clujului ridică semne de întrebare, începând de la: ”de unde pleacă și unde ajunge”. Pot apărea diverse probleme. Spre exemplu, dacă strada Moților va avea o coadă, va însemna de fapt staționarea în tunel și nu fluidizarea traficului.

S-ar putea ajunge la efecte benefice cu mijlocul de transport suspendat, monorailul, dar încă nu am văzut studii care să-l lege intim de oras, în detalii esențiale”, subliniază Guttman aceeși lipsă a oricărui studiu concret, dar adaugă că ar fi poate de luat în calcul un tunel de metrou.

”Un tunel mai valabil pentru un oraș care va depăși 500.000 de locuitori - dacă ne gândim la Florești și, de ce nu, Gilău - pentru un metrou e mult mai credibil. Accesele în pasajul subteran înseamnă o rampă foarte mare, pe când un mijloc de transport subteran presupune accese mult mai adecvate și pentru centrul istoric.”

Cheia întregii problematici a traficului din Cluj stă, și în opinia sa, în eficientizarea transportului în comun. ”Oportun ar fi un studiu de trafic care pornește invers, de la chestiunea transportului în comun la cel individual.

Trebuie eficientizată rețeaua de transport în comun, char și pistele de bicicliști, iar apoi vine studiul de trafic pentru ce rămâne necuprins în rețea, cum sunt mașinile individuale, care cresc ca număr de la o zi la alta, în timp ce rețeaua stradală rămâne aceeași.

De aici se pornește și mai ușor va înțelege fiecare că nu ești obligat să mergi cu mașina proprie, dacă transportul în comun se ridică la un anumit standard. Soluțiile traficului pe deasupra și subteran sunt costisitoare, e greu de obținut finanțări și, oricum, merg implementate alături de aceste măsuri menționate, nu funcționeză separat.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte BUZZNEWS pe FACEBOOK!

Taguri:

Spune-ti parerea

Din aceeasi categorie

interviu: „există o linie de cod care salvează locuri de muncă” în lupta cu efectele covid-19 la hackathon-ul challenge accepted
„Adevăratul motor al economiei românești îl constituie antreprenoriatul. Îi îndemn pe antreprenori să nu confunde pregătirea pentru cele mai rele ...citeste tot
lupta cu covid 19: vă ajutăm din cluj, un grup care recrutează voluntari și face cumpărături pentru bătrâni și alte persoane vulnerabile
Pandemia de coronavirus afectează tot mai multe persoane la Cluj: pensionari care își asumă riscuri prea mari dacă ies din ...citeste tot
învățarea pe tot parcursul vieții, în contextul digitalizarii
Interviu cu ec. dr. ing. Mihai Talpoș, Co-fondator & Managing Partner al Școlii Informale de IT. Mihai Talpoș este un ...citeste tot

Comentarii

Nu exista nici un comentariu pentru aceasta stire.

Comentează

Adresa de e-mail nu va fi publicată
Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nume Email Mesaj 8 + 2 = .... (in litere)

Editorial

Raul Chis

Dar Primaria lui Emil Boc nu simte deocamdata probabil energia negativa a soselelor, cata vreme acei soferi ardeleni aflati in pragul AVC isi vor consuma ...

Claudiu Padurean

Totuşi, s-a schimbat ceva: România are mai puţină speranţă. În toamna anului 2015, am crezut că, în sfârşit, se vor schimba nişte lucruri. Oamenii care ...

Adrian Titus

Gașca Zurli a făcut un moment dedicat acestei mascote – un cântecel drăguț despre cum avem nevoie de șervețele la masă. Asta după ce la ...

Bianca Padurean

Sunt patroni care se baricadează în vilele lor (nu mă înțelegeți greșit, nu spun asta cu mânie protelatară a unui locatar la bloc), dar își ...

Vlad Pintea

Însă odată ce urnele s-au închis, imediat s-a deschis sezonul de "pus cenușă în cap", mulți arătându-se scârbiți că au fost puși în situația unei ...

Stiri pe scurt

S-a prelungit termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real
Makers Cafe, prima cafenea 3D din Cluj
Primăria va elibera 3.500 de carduri noi de utilizator pentru sistemul de bike sharing
Sănătatea florilor: sfaturi de la specialiști
Primaria Floresti ofera o ambulanta ISU Cluj
Se închide circulația pe podul Porțelanului
Clujul va găzdui principalul eveniment al Comitetului European al Regiunilor în 2019
Ediţie Specială DIECE - Reverberaţiile totalitare din Europa Centrală şi de Est
Managerii de la BRD, Bitdefender, Bosch și Emerson, invitații speciali ai conferinței „Putere prin oameni”
Lucrările de modernizare a drumului județean Gilău–Someșu Rece–Mărișel–DN 1R, în faza de asfaltare

Ultima ora

Consiliul Național al IMM-urilor cere guvernului termene clare de implementare a măsurilor pentru relansarea economică a României
SURPRIZA TIFF: Festivalul are loc între 31 iulie și 9 august, cu asigurarea distanței între cinefili
Ce se întâmplă cu lucrările la strada Eroilor din Florești
Câți clujeni cu COVID 19 sunt internați în spitalele locale ALERTĂ la nivel național
OPORTUNITĂȚI de investiții în pandemie INTERVIU cu Dan Mureșan, vicepreședintele Consiliului Național al IMM-urilor
MEDICII DE FAMILIE au nevoie de ajutorul comunității: statul nu le asigură măști și dezinfectanți la consultații
COVID 19 bate în retragere la Cluj: doar 85 de persoane în spitale
Blue Air va relua zborurile regulate la începutul lunii iulie 2020
Măsuri anti-Covid 19 aplicate la Primăria Florești
PROIECT Școală cu acoperiș verde în Florești

„Adevăratul motor al economiei românești îl constituie antreprenoriatul. Îi îndemn pe antreprenori să nu confunde pregătirea pentru cele mai rele ... citeste tot

Profesorul salajean Mircea Groza este unul dintre acei pasionati de gastronomie care exploreaza cu interes bucataria ardeleneasca. In aventura sa ... citeste tot

Wizz Air a început operarea a noi rute de la bazele sale din Cluj-Napoca și Iași. Cu două zboruri săptămânale, ... citeste tot

Președintele României, Klaus Iohannis, a criticat-o vineri pe doamna cocoțată în scaunul de premier al României după ce aceasta a ... citeste tot

Parteneri

Te invitam sa tinem legatura si prin Facebook