Rămâi alături de noi   facebook logo youtube logo twitter logo
buzznews logo

Doamne ține-i treji pe pădurari!

Editorial 21 Ianuarie 2014, 16:32
Spune-ti parerea

Zona Beliș a fost luni Triunghiul Bermudelor al Munților Apuseni. 7 oameni, dintre care 5 medici, au dispărut fără urmă preț de aproximativ 6 ore, după prăbușirea rablei cu care zburau într-o misiune umanitară. Pierduți în ceața din munții înghețați, răniți grav, după aterizarea forțată la 1.600 de metri, medicii și piloții au agonizat în zăpadă, așteptând mai bine de 6 ore să-i salveze cineva.

RAUL-CHIS-ed

 

Prins sub fuselajul aeronavei, pilotul Adrian Iovan a mai trăit cel puțin două ore după impactul cu solul. Studenta la medicină, la fel. Au fost, cu siguranță, cele mai lungi și dramatice ore din viața lor. Ore în care sistemul public de urgență din România, care înghite milioane de euro în schimbul promisiunii că ne va salva, și-a arătat nebănuitele limite. Salvatorii deveniți victime au avut “privilegiul” de a-și mărturisi agonia telefonic, fără însă ca zeloșii serviciilor să-i poată localiza. Subit, întreaga tehnică de localizare care operează cu o marjă de eroare de câțiva cm, aflată la dispoziția STS și a altor servicii par să fi devenit inoperante, ca și cum întreaga țară s-ar fi întors, subit, în epoca de piatră. Americanii se uită din satelit în blidul talibanilor, noi pierdem avioane la o oră de mers pe jos de zonele locuite. Deși avem tehnică ultramodernă, ne pierdem cu firea și ne întoarcem la țipuituri, fluierături, la onomatopee. În fața tragediei reale din Apuseni, elicopterele de salvare s-au transformat în obiecte imaginare. Fac paradă pe la demonstrații aviatice, dar uneori dispar în ceață când ai nevoie realmente de ele.

În lumina tragicelor evenimente, salvatorii par antrenați să coboare pe corzi din aparatele de zbor doar pe pistele de asfalt, dacă e soare și în aplauzele publicului pierdut în fumul de mici. În timpul misiunii, am văzut cu stupoare autorități chiorându-se la ceea ce păreau a fi hărți turistice sau pliante de hotel, în încercarea de a se orienta pe munte. Cel puțin ieri, nu era deloc clar cine coordonează operațiunile de salvare și pe baza căror date. Statul nu a vorbit pe o singură voce, limpede, clar. Din acest motiv, știrile au devenit zvonuri, iar sursele au transformat supraviețuitorii în morți, morții în vii. Bâjbâiala a devenit metodă de lucru. În acest vid de competență, pădurarul a devenit “hero of the day”, ofițer de informații, pompier, jandarm și paramedic la un loc. La fel și salvamontiștii. Frați cu “râul, ramul”, moții s-au transformat în brancardieri și ghizi. Ei au fost primii la locul tragediei. I-au acoperit cu hainele lor pe răniți, le-au făcut foc să se încălzească, au confecționat tărgi din ramuri de copaci și i-au transportat la mașinile de salvare. Printre civilii care au sărit în ajutorul răniților s-au aflat și clujenii de la Transylvania Offroad Club. Ei spun că n-au primit coordonate clare de la autorități, ci de la moți.

În tot acest timp, echipele profesioniste formate din pompieri, jandarmi, polițiști orbecăiau buimace la kilometri distanță de locul tragediei, ghidate pe baza unor repere obținute parcă în urma unor descântece Voodoo. Degeaba te străduiești pe pământ, dacă cei care livrează coordonatele sunt în aer. Avionul medical de tip BN2 avea o vechime de 40 de ani. Practic, o rablă. Medicii voluntari și-au asumat un anumit risc acceptând să zboare cu așa ceva, pentru a salva viața unui pacient care avea nevoie de un transplant. Piloții, la fel. Nu știm acum dacă ceața sau o problemă tehnică au cauzat această tragedie. Știm însă că e inacceptabil să folosim rable pentru a salva oameni. Pentru că neonomenclatura transpartinică e nesătulă și toacă banii patriei pe lucrări publice supraevaluate, Agenția Națională de Transplant nu a avut la dispoziție un avion modern. Boala sistemului e malignă. Plătim impozite speciale pentru sistemul de sănătate publică, dar prestidigitatorii care gestionează banul public îi bagă într-un coș general, iar apoi o bună parte din fonduri sunt virate în conturi obscure. Pe urmă, așteptăm eficiență de la bugetari obosiți, de la generali burtoși expirați, care n-au ajuns în era noastră. Mă trec fiori reci întrebându-mă ce s-ar întâmpla în cazul unei catastrofe într-un oraș ca și Clujul, cu 400.000 de locuitori, dacă în acest moment ne ia 6 ore să ajungem la un avion prăbușit și 12 ore să-i aducem pe răniți la un spital? Statul obez doarme. Doamne ține-i treji pe pădurari!

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte BUZZNEWS pe FACEBOOK!

Taguri:

Spune-ti parerea

Din aceeasi categorie

arta subtilă a numirii noului prefect de cluj
Numirea unui nou prefect la Cluj, în persoana avocatului Szilard Tasnadi, a agitat foarte tare spiritele. Primii au sărit idioții ...citeste tot
domnul boc, antonia și criza
O declarație a atras săptămâna trecută atenția clujenilor care înțeleg dificultățile economice cauzate de poate cea mai gravă criză sanitară ...citeste tot
1 000 de morți pe zi v-ar convinge că există coronavirus? românia, locul i în ue la cazurile de infectări
Cu 555 de infectări raportate în 24 de ore (7-8 iulie 2020), România este oaia neagră a Uniunii Europene. Capătă vagi ...citeste tot

Comentarii

Nu exista nici un comentariu pentru aceasta stire.

Comentează

Adresa de e-mail nu va fi publicată
Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nume Email Mesaj 8 + 2 = .... (in litere)

Editorial

Raul Chis

Nu știm dacă această afirmație are la bază un audit intern pe resurse umane, care să releve eficiența fiecărui post în raport cu costurile, sau ...

Claudiu Padurean

În al doilea rând, numirea unui prefect provenit din UDMR a stârnit valuri în PNL Cluj. Primarul Clujului, Emil Boc, și-a declarat supărarea în direct, ...

Adrian Titus

Gașca Zurli a făcut un moment dedicat acestei mascote – un cântecel drăguț despre cum avem nevoie de șervețele la masă. Asta după ce la ...

Bianca Padurean

Sunt patroni care se baricadează în vilele lor (nu mă înțelegeți greșit, nu spun asta cu mânie protelatară a unui locatar la bloc), dar își ...

Vlad Pintea

Însă odată ce urnele s-au închis, imediat s-a deschis sezonul de "pus cenușă în cap", mulți arătându-se scârbiți că au fost puși în situația unei ...

Stiri pe scurt

S-a prelungit termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real
Makers Cafe, prima cafenea 3D din Cluj
Primăria va elibera 3.500 de carduri noi de utilizator pentru sistemul de bike sharing
Sănătatea florilor: sfaturi de la specialiști
Primaria Floresti ofera o ambulanta ISU Cluj
Se închide circulația pe podul Porțelanului
Clujul va găzdui principalul eveniment al Comitetului European al Regiunilor în 2019
Ediţie Specială DIECE - Reverberaţiile totalitare din Europa Centrală şi de Est
Managerii de la BRD, Bitdefender, Bosch și Emerson, invitații speciali ai conferinței „Putere prin oameni”
Lucrările de modernizare a drumului județean Gilău–Someșu Rece–Mărișel–DN 1R, în faza de asfaltare

Ultima ora

USAMV vinde carne de miel, mușcate, stoloni de căpșun
RESTRICȚII ELIMINATE: Cluj-Napoca va avea din nou magazine deschise până la ora 21.00 de luni până joi
Grant capital de lucru – Alepanere SRL
IMAGINI TULBURĂTOARE de la ATI: Mulți pacienți ajung târziu la spital, deși aveau simptome sugestive
Premierul Cîțu anunță relaxarea restricțiilor de Paște
Normele metodologice ale Programelor IMM Invest, IMM Factor și IMM Leasing, aprobate de Guvern
Cluj-Napoca, rată de infectare de peste 8 la mie
Obișnuiești să zbori de pe Aeroportul Cluj? AFLĂ de la directorul David Ciceo care sunt noile destinații
EXTINDERE: Clujenii de la Eco Garden Construct au deschis un garden center la Sibiu
Premierul Cîțu înființează un comitet interministerial care să ia măsuri de revenire la normalitate din 1 iunie

Integritatea este definită de principiile pe care le respecți indiferent de situație și context. Setul de valori promovat de o ... citeste tot

Un gulas la ceaun pregatit dupa o reteta ungureasca transmisa prin viu grai in Ardeal. citeste tot

Directorul general al Aeroportului Internațional Cluj-Napoca, David Ciceo, a vorbit la Via Cluj TV în emisiunea lui Raul Chiș  despre ... citeste tot

Mii de mașini ar putea tranzita pădurea Hoia-Baciu după ce se va construi un nou cartier în zona Donath Park. citeste tot

Parteneri

Te invitam sa tinem legatura si prin Facebook