Unde e politia? Doar bunul simt al clujenilor impiedica detonarea frustrarilor din jungla auto a zilelor ploioase. Autoritatile (primaria si politia) mizeaza pe aceasta decenta, la fel cum parintii unor copii prea strulubatici mizeaza pe vigilenta ingerilor. In absenta lor, supervizorii sunt prea putin eficienti sau inexistenti. Nu vad picior de politist rutier sau local dimineata in drumul meu de la gara spre strada Dorobantilor, itinerar pe care excesele in trafic par permise, de la parcari pe trotuar, stationari generatoare de blocaje, pana la bagatelizarea semafoarelor si a trecerilor de pietoni. Respectarea legii e lasata prea des la latitudinea participantilor la trafic. La antepod, as da exemplul New York-ului, oras cu un trafic auto asemanator celui de la Cluj (cu o mare diferenta, a numarului de locuitori), unde nimic nu e lasat la voia intamplarii si unde politia e omniprezenta, amabila si respectuoasa dar foarte severa si promta cand se incalca legea. Nu am vazut nicaieri mai multe roti blocate (vezi foto) si soferi trasi pe dreapta.
Unde sunt parcarile la Cluj? Sunt peste tot in centru si pot fi ocupate de aceleasi masini o zi intreaga. Taxa de parcare nu este prohibitiva si ii incurajeaza pe clujeni sa ocupe un loc public 24 de ore din 24. La New York, pe strazile secundare soferii platesc peste 100 de dolari daca ca isi lasa masina parcata pentru o zi de lucru (500 de dolari/saptamana), iar daca parcheaza pe loc interzis rotile sunt blocate si amenda e extrem de piperata. Este motivul pentru care peste 50 la suta dintre newyorkezi nu detin o masina persoanala (spre deosebire de 8 la suta media nationala), insa e adevarat ca reteaua de transport public (metrou, autobuz, taxi) functioneaza aproape impecabil. Revenind la Cluj, da, sa se poata parca in centru, dar pretul sa nu incurajeze abandonarea masinii in parcare. 5 lei prima ora si 10 lei a doua ora mi se par propuneri decente pentru taxa de parcare. Blocarea rotilor si ridicarea masinilor celor care parcheaza in locuri interzise sunt de asemenea masuri necesare. Desigur, mai multe parkinguri ar fi de dorit, insa in zonele semicentrale. Parkingurile subternane cu lift sunt ideale pentru ca ocupa putin teren. In New York sunt o solutie viabila (vezi foto).
O tema urgenta e si amendarea tuturor soferilor care nu platesc parcarea, ceea ce la Cluj nu se intampla in acest moment. Tot prioritara ar fi crearea unei divizii de urgente a Politiei Locale apta sa intervina impreuna cu RADP serviciul ridicari auto pentru decongestionarea in timp util a traficului (poate in acest fel nu ar aparea situatii jenante ca si cea din 6 octombrie 2016 cand o masina cu probleme tehnice a blocat tramvaiele in trafic timp de 79 de minute pe strada Horea si a dat peste cap traficul auto - vezi foto).
Care e treaba RATUC? Daca in urma masurilor descrise mai sus clujenii vor fi descurajati sa se deplaseze in oras cu masina personala, primaria va fi cu adevarat datoare sa le ofere alternative viabile. Primul pas ar fi o noua strategie a RATUC, bazata pe nevoile calatorilor. Clujenii folosesc azi masina pentru a ajunge la: institutiile publice din zona centrala (primarie, finante etc.), universitati, scoli, gradinite, cladiri de birouri, spitale etc. Prin urmare, o gandire pragmatica si de bun simt ne va obliga sa deschidem noi rute si statii RATUC pe Eroilor, pe Clinicilor, pe Motilor, pe Dorobantilor, pe Avram Iancu, pe Republicii etc. Exista mini-autobuze care se preteaza a fi folosite pe reteaua de strazi inguste ale orasului (vezi exemplul Suceava - foto), nu e nevoie exclusiv de autobuzele alea mov uriase. Exista zone intregi din anumite cartiere ale Clujului unde RATUC nu ajunge astfel incat un aflux important de autotusime este generat de aceasta lipsa. Pe urma, daca se fac noi parkinguri, va fi nevoie de statii RATUC pentru preluarea soferilor. E simplu: in loc sa se investeasca in tunele, monorail, metrouri si alte solutii fanteziste, Regia de transport sa fie mai atenta la nevoile calatorilor, facand achizitii mai destepte si avand drept modele alte metropole europene care au o retea de transport public mai performanta. Asta inseamna ca raspunsul "nu se poate" la problemele clujenilor trebuie scos din vocabular.