Rămâi alături de noi   facebook logo youtube logo twitter logo
buzznews logo

Cum ar putea Romania profita de faptul ca isi construieste abia acum autostrazile

Opinii 18 Septembrie 2017, 11:25 de Claudiu Pădurean
Spune-ti parerea

Există părerea generală că România construiește autostrăzile în ritm de melc, dar nu este adevărat. România construiește autostrăzi în ritm de melc ardelenesc.

Claudiu PadureanIn jurul Clujului, vedem cum autoritățile fac eforturi pentru a inaugura cât mai curând tronsoane ”uriașe” de autostradă: Gilău-Nădășel, care ar fi trebuit să fie gata în anul 2012, împreună cu restul Autostrăzii Transilvania, ori Turda - Aiud, care ar fi trebuit să fie dată în circulație la finalul lui 2015, împreună cu restul autostrăzii Turda - Sebeș. Viteza construcției de autostrăzi este atât de mare încât există speranțe că, în jurul anului 2500, România va avea o rețea decentă de drumuri de mare viteză. Asta, bineînțeles, dacă nu năvălesc tătarii sau nu se produce vreo altă catastrofă istorică.

Însă, dincolo de ironie, există o șansă istorică pentru România, care poate să își construiască cele mai moderne autostrăzi din Europa, cu condiția ca persoanele puse să conducă țara să dea dovadă de viziune. În anii 1990, românii nu au avut bani să își construiască o rețea decentă de fire metalice pentru furnizarea de Internet. Au pornit de la ceea ce spunea Churchill, anume că suntem prea săraci ca să ne permitem lucruri ieftine, și au construit direct o rețea de fibră optică. În prezent, România a intrat între primele națiuni din lume în privința vitezei la Internet.

La fel ar trebui procedat și în cazul autostrăzilor. Ministerul Transporturilor ar trebui să nu îi mai lase pe constructori să mai asfalteze nici măcar un metru liniar de drum sau de autostradă fără să instaleze și senzori pentru mașinile fără șofer, care vor circula nu peste mulți ani pe drumurile României. De asemenea, ar trebui să îi oblige să construiască în paralel o rețea de fibră optică îngropată în asfalt, precum și infrastructura pentru mașinile electrice care deja circulă pe străzile noastre. 

Cu cât ar crește prețul final al lucrării? Cu maximum trei la sută. Adică mult mai puțin decât creșterile de preț generate de proasta proiectare a unor drumuri și autostrăzi, precum centura de ocolire a Clujului Vâlcele - Apahida sau segmentul autostrăzii Sebeș - Sibiu care a fost construit peste o pungă de noroi.

Dacă România ar reuși să construiască autostrăzi pentru secolul XXI, nu pentru anii 1950, ar reuși sa facă un salt înainte, iar un astfel de proiect ar aduce investiții, dezvoltare și bunăstare. Gândiți-vă la cei care au mașini electrice și care ar putea să facă turism în România mai mult decât în alte țări, pentru că au unde să își alimenteze vehiculele. Sau la firmele care produc diverse bunuri și care ar putea să își trimită diferite subansamble între fabrici cu ajutorul mașinilor fără șofer. De exemplu, Bosch ar putea să își trimită piese de la Jucu la Blaj sau la Cugir cu niște camioane care sunt dirijate exclusiv pe computer, cu consecința reducerii unor costuri și a sporirii volumului de investiții în Transilvania.

Desigur, acum aceste scenarii par demne de un roman SF. Însă tot așa părea, în urmă cu 20 de ani, ideea că vom avea smartphone-uri sau tablete sau că vom putea naviga pe Internet de oriunde. Pe vremea aceea, acum 20 de ani, eram un liceean care visa să devină jurnalist și care își trimitea tentativele de articole pe fax. În cele două decenii care au trecut de atunci, saltul tehnologic a fost imens. Însă ne așteaptă și alte asemenea salturi. Depinde doar de noi să le transformăm în șansa de a ne mordeniza țara…

Disclaimer: 

Acest articol a fost scris pentru Trustul Clujean de Presă, care include site-urile BuzzNews.ro, ClujulCultural.ro, Welcome2Cluj.com, ClujToday.ro, TransylvaniaToday.ro, SportinCluj.ro, ClujInsider.ro și UNESCOinRomania.ro. 

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte BUZZNEWS pe FACEBOOK!

Taguri: claudiu padurean , autostrazi

Spune-ti parerea

Din aceeasi categorie

experții în corporate intelligence: atenție, în românia au revenit și grupări infracționale care acționau în vest
În perioada următoare, va exista un trend ascendent al indicatorilor statistici de criminalitate, mediul de afaceri local urmând să fie ...citeste tot
periculoșii bătrâni, un text de ioan aurel pop care denunță derapajele în relația cu vârstnicii în timpul pandemiei
Președintele Academiei Române, clujeanul Ioan-Aurel Pop, a făcut o radiografie profundă a schimbării de atitudine față de cea mai expusă ...citeste tot
coronavirusul, un nou motiv de discriminare socială a elevilor din mediul rural
Conform unui raport dat publicității de către Națiunile Unite și citat recent de New York Times, mai mult de 770 ...citeste tot

Comentarii

Nu exista nici un comentariu pentru aceasta stire.

Comentează

Adresa de e-mail nu va fi publicată
Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nume Email Mesaj 8 + 2 = .... (in litere)

Editorial

Raul Chis

Dacă prin măsurile luate la începutul pandemiei România era un exemplu pentru alte state, după încheierea stării de urgență lucrurile au luat-o razna. În primul ...

Claudiu Padurean

Totuşi, s-a schimbat ceva: România are mai puţină speranţă. În toamna anului 2015, am crezut că, în sfârşit, se vor schimba nişte lucruri. Oamenii care ...

Adrian Titus

Gașca Zurli a făcut un moment dedicat acestei mascote – un cântecel drăguț despre cum avem nevoie de șervețele la masă. Asta după ce la ...

Bianca Padurean

Sunt patroni care se baricadează în vilele lor (nu mă înțelegeți greșit, nu spun asta cu mânie protelatară a unui locatar la bloc), dar își ...

Vlad Pintea

Însă odată ce urnele s-au închis, imediat s-a deschis sezonul de "pus cenușă în cap", mulți arătându-se scârbiți că au fost puși în situația unei ...

Stiri pe scurt

S-a prelungit termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real
Makers Cafe, prima cafenea 3D din Cluj
Primăria va elibera 3.500 de carduri noi de utilizator pentru sistemul de bike sharing
Sănătatea florilor: sfaturi de la specialiști
Primaria Floresti ofera o ambulanta ISU Cluj
Se închide circulația pe podul Porțelanului
Clujul va găzdui principalul eveniment al Comitetului European al Regiunilor în 2019
Ediţie Specială DIECE - Reverberaţiile totalitare din Europa Centrală şi de Est
Managerii de la BRD, Bitdefender, Bosch și Emerson, invitații speciali ai conferinței „Putere prin oameni”
Lucrările de modernizare a drumului județean Gilău–Someșu Rece–Mărișel–DN 1R, în faza de asfaltare

Ultima ora

COVID 19: 41 de clujeni infectați depistați în 24 de ore, 25 la ATI
O expoziție europeană a celor mai noi tehnologii dezvoltate de Huawei este deschisă la Cluj
EXPERIMENT: Suport de biciclete montat pe autobuze din Cluj
82 de clujeni, diagnosticați cu COVID 19 în ultimele 24 de ore! 1 679 de cazuri noi la nivel național
LIVE: O noua cale de rulare paralelă cu pista este construită la Aeroportul din Cluj
Clujul, locul doi după București la numărul de infectări în ultimele 24 de ore: avem 99 de cazuri noi
Un reprezentat al IMM-urilor vrea o lege care să sancționeze abuzurile instituțiilor cu atribuții de control a contribuabililor
De ce nu au ajuns la Cluj tabletele promise de Ministerul Educației? Răspunde Marinela Marc, șefa ISJ Cluj
Încheierea cu succes a proiectului „Creşterea competitivităţii High Tech Tecnosky SRL prin extinderea capacităţii de producţie”
Cluj-Napoca în primele 6 orașe inovatoare din UE

Pandemia schimbă obiceiurile de consum. Ce investiții vor fi interesante? Este întrebarea la care răspunde pentru Via Cluj TV vicepreședintele ... citeste tot

Un gulas la ceaun pregatit dupa o reteta ungureasca transmisa prin viu grai in Ardeal. citeste tot

De astăzi, 1 iulie 2020, de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj se reiau zborurile charter turistice, spre 9 destinații ... citeste tot

Cel mai modern garden center din Transilvania se află la intrarea în Cluj, pe Calea Turzii 287-289. Este o suprafață de ... citeste tot

Parteneri

Te invitam sa tinem legatura si prin Facebook