Rămâi alături de noi   facebook logo youtube logo twitter logo
buzznews logo

Cum ar putea Romania profita de faptul ca isi construieste abia acum autostrazile

Opinii 18 Septembrie 2017, 11:25 de Claudiu Pădurean
Spune-ti parerea

Există părerea generală că România construiește autostrăzile în ritm de melc, dar nu este adevărat. România construiește autostrăzi în ritm de melc ardelenesc.

Claudiu PadureanIn jurul Clujului, vedem cum autoritățile fac eforturi pentru a inaugura cât mai curând tronsoane ”uriașe” de autostradă: Gilău-Nădășel, care ar fi trebuit să fie gata în anul 2012, împreună cu restul Autostrăzii Transilvania, ori Turda - Aiud, care ar fi trebuit să fie dată în circulație la finalul lui 2015, împreună cu restul autostrăzii Turda - Sebeș. Viteza construcției de autostrăzi este atât de mare încât există speranțe că, în jurul anului 2500, România va avea o rețea decentă de drumuri de mare viteză. Asta, bineînțeles, dacă nu năvălesc tătarii sau nu se produce vreo altă catastrofă istorică.

Însă, dincolo de ironie, există o șansă istorică pentru România, care poate să își construiască cele mai moderne autostrăzi din Europa, cu condiția ca persoanele puse să conducă țara să dea dovadă de viziune. În anii 1990, românii nu au avut bani să își construiască o rețea decentă de fire metalice pentru furnizarea de Internet. Au pornit de la ceea ce spunea Churchill, anume că suntem prea săraci ca să ne permitem lucruri ieftine, și au construit direct o rețea de fibră optică. În prezent, România a intrat între primele națiuni din lume în privința vitezei la Internet.

La fel ar trebui procedat și în cazul autostrăzilor. Ministerul Transporturilor ar trebui să nu îi mai lase pe constructori să mai asfalteze nici măcar un metru liniar de drum sau de autostradă fără să instaleze și senzori pentru mașinile fără șofer, care vor circula nu peste mulți ani pe drumurile României. De asemenea, ar trebui să îi oblige să construiască în paralel o rețea de fibră optică îngropată în asfalt, precum și infrastructura pentru mașinile electrice care deja circulă pe străzile noastre. 

Cu cât ar crește prețul final al lucrării? Cu maximum trei la sută. Adică mult mai puțin decât creșterile de preț generate de proasta proiectare a unor drumuri și autostrăzi, precum centura de ocolire a Clujului Vâlcele - Apahida sau segmentul autostrăzii Sebeș - Sibiu care a fost construit peste o pungă de noroi.

Dacă România ar reuși să construiască autostrăzi pentru secolul XXI, nu pentru anii 1950, ar reuși sa facă un salt înainte, iar un astfel de proiect ar aduce investiții, dezvoltare și bunăstare. Gândiți-vă la cei care au mașini electrice și care ar putea să facă turism în România mai mult decât în alte țări, pentru că au unde să își alimenteze vehiculele. Sau la firmele care produc diverse bunuri și care ar putea să își trimită diferite subansamble între fabrici cu ajutorul mașinilor fără șofer. De exemplu, Bosch ar putea să își trimită piese de la Jucu la Blaj sau la Cugir cu niște camioane care sunt dirijate exclusiv pe computer, cu consecința reducerii unor costuri și a sporirii volumului de investiții în Transilvania.

Desigur, acum aceste scenarii par demne de un roman SF. Însă tot așa părea, în urmă cu 20 de ani, ideea că vom avea smartphone-uri sau tablete sau că vom putea naviga pe Internet de oriunde. Pe vremea aceea, acum 20 de ani, eram un liceean care visa să devină jurnalist și care își trimitea tentativele de articole pe fax. În cele două decenii care au trecut de atunci, saltul tehnologic a fost imens. Însă ne așteaptă și alte asemenea salturi. Depinde doar de noi să le transformăm în șansa de a ne mordeniza țara…

Disclaimer: 

Acest articol a fost scris pentru Trustul Clujean de Presă, care include site-urile BuzzNews.ro, ClujulCultural.ro, Welcome2Cluj.com, ClujToday.ro, TransylvaniaToday.ro, SportinCluj.ro, ClujInsider.ro și UNESCOinRomania.ro. 

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte BUZZNEWS pe FACEBOOK!

Taguri: claudiu padurean , autostrazi

Spune-ti parerea

Din aceeasi categorie

cristian lungu, președinte pmp cluj: ”răspunsul la criza demografică este o europă a familiilor!” (e)
Una dintre cele mai grave probleme cu care se confruntă țările europene este criza demografică. Scăderea accentuată a natalității și ...citeste tot
senator cristian lungu, pmp: europa din inima clujului meu (pe)
Aderarea României la Uniunea Europeană a schimbat în bine ADN-ul Clujului. Dintr-un bastion al prostului gust, în care culorile naționale ...citeste tot
lipsa de reactie, seva pentru florile raului din psd
Auto-vătămarea prin lipsă de reacție a fost inventată de români. E convingerea care decurge logic din modul in care ne ...citeste tot

Comentarii

Nu exista nici un comentariu pentru aceasta stire.

Comentează

Adresa de e-mail nu va fi publicată
Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nume Email Mesaj 8 + 2 = .... (in litere)

Editorial

Raul Chis

Dar Primaria lui Emil Boc nu simte deocamdata probabil energia negativa a soselelor, cata vreme acei soferi ardeleni aflati in pragul AVC isi vor consuma ...

Claudiu Padurean

Totuşi, s-a schimbat ceva: România are mai puţină speranţă. În toamna anului 2015, am crezut că, în sfârşit, se vor schimba nişte lucruri. Oamenii care ...

Adrian Titus

Gașca Zurli a făcut un moment dedicat acestei mascote – un cântecel drăguț despre cum avem nevoie de șervețele la masă. Asta după ce la ...

Bianca Padurean

Sunt convinsă că şi alţi părinţi au trecut prin acelaşi calvar ar alegerii şcolii. Am trecut şi prin faza în care a trebuit să-mi fac ...

Vlad Pintea

Fie au rămas fără candidatul fetișizat, fie nu pot vota decât în condițiile lor, în cauză fiind: șezătoarea între un președinte în exercițiu și un ...

Stiri pe scurt

Primăria va elibera 3.500 de carduri noi de utilizator pentru sistemul de bike sharing
Sănătatea florilor: sfaturi de la specialiști
Primaria Floresti ofera o ambulanta ISU Cluj
Se închide circulația pe podul Porțelanului
Clujul va găzdui principalul eveniment al Comitetului European al Regiunilor în 2019
Ediţie Specială DIECE - Reverberaţiile totalitare din Europa Centrală şi de Est
Managerii de la BRD, Bitdefender, Bosch și Emerson, invitații speciali ai conferinței „Putere prin oameni”
Lucrările de modernizare a drumului județean Gilău–Someșu Rece–Mărișel–DN 1R, în faza de asfaltare
Regulament nou de finantare a cultelor, sportului sau ONG-urilor din judetul Cluj
Alin Tise il invita pe David Ciceo la o intalnire de clarificare

Ultima ora

A nu vota NU e un protest, ci o CAPITULARE
DAN BARNA, proiectat în decor: Nu prinde turul doi
EXIT POLL IRES: Klaus Iohannis 38,7%, Viorica Dăniclă 22,0%, Dan Barna 16,1% CE SPERANȚE AR PUTEA AVEA BARNA
Tremură partidele: Prezență masivă la vot - CINE intră în turul doi aflăm la ora 21.00
Bosch face încă o investiţie importantă la Blaj
ALEGERI PREZIDENȚIALE 2019: Vot masiv în străinătate
Ce spune premierul Orban despre taxa auto
30 de ani de de căderea Zidului Berlinului! ROMÂNIA nu a scăpat nici acum de bolile comunismului
FLASHMOB în centrul Clujului: Nu îți irosi șansa la demnitate, VOTEAZĂ!
Studenții UBB pe podiumul competiției internaționale de studii de caz din Mexic

Interviu cu ec. dr. ing. Mihai Talpoș, Co-fondator & Managing Partner al Școlii Informale de IT. Mihai Talpoș este un ... citeste tot

Profesorul salajean Mircea Groza este unul dintre acei pasionati de gastronomie care exploreaza cu interes bucataria ardeleneasca. In aventura sa ... citeste tot

Wizz Air a început operarea a noi rute de la bazele sale din Cluj-Napoca și Iași. Cu două zboruri săptămânale, ... citeste tot

Președintele României, Klaus Iohannis, a criticat-o vineri pe doamna cocoțată în scaunul de premier al României după ce aceasta a ... citeste tot

Parteneri

Te invitam sa tinem legatura si prin Facebook