Rămâi alături de noi   facebook logo youtube logo twitter logo
buzznews logo

ANALIZA: Viitoarea criză, o lovitură pentru statele puternic îndatorate

Opinii 11 Octombrie, 11:20 de Dr. Ec. Adrian Crivii
Spune-ti parerea

Ca urmare a infuziei de capital, începută cu ani în urmă, în valoare de 1.200 de miliarde de euro realizată de BCE, economia europeană pare a fi depășit perioada dificilă de criză, însă, în realitate, o mare parte a Europei se confruntă cu o problemă mai puțin vizibilă, dar deosebit de gravă. Este vorba în special despre țările de pe flancul sudic, precum Grecia, Italia, Spania sau Portugalia, care sunt teribil de îndatorate, însă nici Marea Britanie sau Franța nu stau foarte bine la acest capitol. 

Adrian CriviiAvând în vedere ultra-îndatorarea acestor state și riscurile specifice acesteia, ne putem explica refuzul consecvent al Germaniei în privința emiterii unor eurobonduri, obligațiuni europene. Astfel de instrumente de credit ar fi generat un cost suplimentar pentru împrumuturile statului german, pentru că aceste eurobonduri luau în calcul și riscurile la care sunt expuse alte țări membre. În schimb, în prezent, Germania se împrumută prin emiterea de obligațiuni cu randament negativ, ceea ce înseamnă că în loc să plătească dobânzi pentru împrumuturile contractate, statul german primește bani de la investitorii care vor să își păstreze în siguranță lichiditățile, și asta datorită stabilității și performanței economiei. Astfel, în Germania a apărut o acumulare însemnată de capital, care se suprapune peste excedentul comercial de 250 de miliarde de euro înregistrat în 2016.

Am fost recent la Berlin și am văzut modul prudent și echilibrat în care acționează Germania. Având în vedere lichiditățile pe care le dețin și expansiunea economiei, germanii sunt cel mai puțin expuși riscurilor unei viitoare crize, excluzând riscul de contagiune și efectele contractării cererii de pe piețele intrate în recesiune. Baza economiei germane o constituie producția de mașini și de bunuri de larg consum de înaltă calitate, fără a avea însă proiecte mari și costisitoare de infrastructură. Produsele germane, recunoscute ca fiind foarte competitive, au contribuit la aceste excedent comercial asta și datorită consumului și politicilor bugetare și financiare ale statelor din Sudul Europei.

Cred că următoarea criză majoră va fi una a datoriilor suverane, pentru că în momentul în care anumite sectoare ale economiei vor cădea, influențate inevitabil de cauze externe, se va reduce semnificativ fluxul încasărilor bugetare, care și în prezent este scăzut, la limita acoperirii cheltuielilor publice, cu deficite greu de stăpânit. Riscul acestui recul poate apărea în fie din cauza politicilor protecționiste, fie din cauza și a potențialelor conflicte internaționale latente, care pot reprezenta lovitura de grație dată schimburilor comerciale. Astfel, unele state vor ajunge în imposibilitatea de a mai plăti salarii sau pensii, pentru că economiile realizate din stoparea cheltuielilor cu proiectele de investiții publice nu vor fi suficiente pentru a echilibra bugetele și vor avea efecte cumulative. Nu doar în România, ci aproape în întreaga Europă au apărut politici populiste, expansioniste, de majorare a cheltuielilor cu salariile bugetarilor sau cu pensiile. Din cauza unor astfel de măsuri, riscante și nesustenabile, am putea asista la imposibilitatea unor state de a mai plăti drepturile angajaților și pensionarilor. 

În această perspectivă, pentru cvasi-totalitatea țărilor europene, puternic îndatorate, politica de relaxare cantitativă, de tipărire de monedă, nu va mai fi o soluție. Aceste state vor avea o problemă reală pentru soluționarea căreia vor fi nevoite să vândă active pentru a obține lichidități, veniturile necesare acoperirii cheltuielilor bugetare. Guvernele vor fi presate să concesioneze sau să vândă chiar active cu caracter de monopol, precum căile ferate, transportul urban, infrastructura aeroportuară sau autostrăzile. Cine va achiziționa, investi și apoi va încasa taxele de concesiune pentru aceste active? Cei care au bani, cei care au acumulat, cei care dispun de lichidități care să le permit să dobândească aceste active valoroase aparținând unor state aflate în dificultate – celebra expresie “no distress asset, distress owner”. Să dăm ca exemplu ipotetic căile ferate din România, aflate într-o stare deplorabilă. Deși infrastructura are nevoie de investiții uriașe, după ce aceasta va fi modernizată din fondurile acumulate în această perioadă fastă (pentru unii), cel care o va concesiona va avea monopol și câștiguri semnificative pe întreaga durată a contractului. Totuși, din fericire, noi nu suntem încă foarte îndatorați, deși urmăm cu pași repezi acest drum, prin politicile macroeconomice nesustenabile. Acest pericol, de a pierde activele valoroase, este mult mai pregnant în Grecia, Italia, Portugalia sau alte țări cu datorii publice extrem de mari, care depășesc semnificativ nivelul PIB-ului.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte BUZZNEWS pe FACEBOOK!

Taguri: adrian crivii , datorii suverane , criza economica , imprumuturi , bce

Spune-ti parerea

Din aceeasi categorie

câţi musulmani poate primi românia?
Grupurile de refugiaţi care au ajuns pe ţărmul românesc al Mării Negre au început să agite spiritele în ţară. Agitaţia ...citeste tot
deputatul adrian oros invita psd sa plece de la guvernare
Deputatul PNL de Cluj Adrian Oros invita PSD sa plece de la guvernare dupa declansarea unui nou scandal intre premier ...citeste tot
spitalul regional de urgență promis acum 9 ani clujenilor este promis din nou si in 2017 - e cea mai longeviva promisiune
Acum 9 ani (cati ani aveati atunci?), PDL a promis ca vom avea Spital Regional de Urgenta la Cluj. Azi ...citeste tot

Comentarii

Nu exista nici un comentariu pentru aceasta stire.

Comentează

Adresa de e-mail nu va fi publicată
Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nume Email Mesaj 8 + 2 = .... (in litere)

Editorial

Raul Chis

Asadar, trei simboluri fac sinteza ultimilor 28 de ani: Aroganta burtanilor (a celor imbogatiti ilicit sau imoral, desi poate legal), autism (politic) si foame (neajunsuri ...

Vlad Pintea

1. Văd mulţi indignaţi că s-a optat pentru Timişoara, din cauza ţiganilor de pe Bega. Dar faptul că aceştia sunt mai prezenţi în societate, NU ...

Stiri pe scurt

CUM stam cu ratingul de țară al României in analiza Standard & Poor's
Cine sunt clujenii care au dreptul sa primeasca ajutor pentru încălzirea locuinţei si ce au de facut
Consiliul Județean a câștigat procesul privind castelul Goga de la Ciucea
Ce tipuri de pungi vor fi interzise in Romania
Concurs pentru elevii din clasele IX-XI
Se restaureaza Castelul Banffy cu fonduri europene
Evenimentul la care inveti mai multe despre programare și alte competențe digitale
Petitie STOP SPLIT TVA: Va genera COSTURI mari pentru firme si mai multa birocratie
Omul lui Alin Tise: "Nu doresc NICIODATA sa am o functie executiva la Aeroport"
72% dintre companii se declara nepregatite de plata defalcata a TVA - Sondaj PwC

Ultima ora

CONCURS: Cum poti primi haine de 1.000 de lei de la designerul vestimentar Gina Butiuc
Câţi musulmani poate primi România?
Prefectura Cluj ataca in contencios administrativ hotararile CJ Cluj care vizeaza conducerea Aeroportului Cluj
Pădurea-parc a USAMV s-a extins cu 500 de copaci plantați de Rotary Cluj-Napoca
MInisterul de Finanțe neagă că are un proiect privind impozitare a BACȘIȘULUI
WIZZ AIR, o nouă rută din Cluj și București spre ATENA
Procedura de anulare a codului de TVA pentru societăţile aflate în inactivitate a fost abrogată
Restrictii de circulatie pe A3 Campia Turzii-Turda
ANALIST despre Clujul imobiliar: O mare parte dintre proprietățile rezidențiale din Cluj sunt cumpărate cu “banii jos” PLUS Cand va avea orasul 1 milion de locuitori
DE LA CAPĂT: Bacșișul va apărea pe nota de plată și va fi impozitat cu 16 la sută

Cat de aproape suntem de o noua criza si ce strategii de supravieturire putem adopta la nivel de stat, companie ... citeste tot

Profesorul salajean Mircea Groza este unul dintre acei pasionati de gastronomie care exploreaza cu interes bucataria ardeleneasca. In aventura sa ... citeste tot

Wizz Air anunţă astăzi începerea operaţiunilor sale de pe aeroportul internaţional din Atena. Din România, Wizz Air va oferi, începând cu ... citeste tot

Noi imagini socante cu furtuna care a lovit recent Clujul si care au fost filmate de camere de supraveghere au ... citeste tot

Parteneri

Te invitam sa tinem legatura si prin Facebook