Angajatorii sunt avertizati de ITM Cluj ca au obligatia sa initieze negocieri colective cu salariatii, dupa modificările aduse de guvern Legii Dialogului Social de către Ordonanţa de Urgenţă care a modificat Codul Fiscal.
Iniţierea negocierii colective salariale estet obligatorie pentru toţi angajatorii, arata ITM Cluj.
„Guvernul a introdus obligaţia angajatorilor de a iniţia negocieri colective salariale, indiferent de numărul angajaţilor, pentru a pune în aplicare OUG 79/2017, prin care sunt transferate contribuţiile sociale de la angajator la angajat.
Astfel, au obligaţia de a iniţia negocieri colective salariale inclusiv angajatorii care au mai puţin de 21 de angajaţi, precum şi angajatorii care au contracte colective de muncă în vigoare.
Reprezentanţii federaţiilor sindicale pot sta alături de reprezentanţii salariaţilor la masa negocierilor cu angajatorii
Indiferent dacă, în unitatea în care urmeză iniţierea negocierilor, există sau nu sindicat afiliat la o federaţie/confederaţie reprezentativă la sectorul de activitate, la negocierea contractelor, acordurilor colective de muncă, actelor adiţionale, pot participa şi reprezentanţi ai federaţiei/confederaţiei sindicale alături de reprezentanţii salariaţilor, cu acordul acestora.
Acţiunile de control ale Inspectoratului Teritorial de Muncă Cluj în perioada care urmează, în ceea ce priveşte aplicarea corectă a noilor modificări legislative menţionate anterior, se vor axa pe informare, prevenire şi modul de completare şi transmitere în registrul general de evidenţă a salariaţilor a elementelor raportului de muncă(salariul), ca urmare a transferului contribuţiilor sociale obligatorii de la angajator la angajat”, arata ITM Cluj.
Urmeaza o campanie „de constientizare”
În perioada 4 decembrie 2017 -31 ianuarie 2018, Inspecţia Muncii va desfăşura prin intermediul inspectoratelor teritoriale de muncă o campanie naţională de conştientizare, care urmăreşte informarea, prevenirea şi nu sancţionarea angajatorilor. Acţiunile inspectorilor de muncă vor fi legate de completarea şi transmiterea în registrul general de evidenţă a salariaţilor a elementelor raportului de muncă, ca urmare a transferului contribuţiilor sociale obligatorii de la angajator la angajat.
De asemenea, se va insista pentru cunoaşterea şi conştientizarea beneficiilor muncii legale şi asupra riscurilor la care se expun atât angajaţii cât şi angajatorii în cazurile de muncă nedeclarată.
Având în vedere necesitatea operării modificărilor salariale începând cu 1 ianuarie 2018, este binevenită clarificarea unor aspecte privind modul de interpretare şi de aplicare a prevederilor legale referitoare la registrul general de evidenţă a salariaţilor şi în ceea ce priveşte modicările contractului individual de muncă, completarea şi transmiterea datelor în Revisal.
Pentru a veni în sprijinul angajatorilor, inspectoratele teritoriale de muncă vor disemina informaţii referitoare la punerea în aplicare a modificărilor legislative cu privire la registrul general de evidenţă a salariaţilor şi privind completarea si transmiterea elementelor raportului de muncă ca urmare a transferului contribuţiilor sociale obligatorii de la angajator la angajat, arata Daniel-Octavian Păcurariu, Inspector Şef ITM Cluj.