Rămâi alături de noi   facebook logo youtube logo twitter logo
buzznews logo

Câți români s-au împăcat cu băncile?

National - Extern 22 Octombrie 2019, 11:00
Spune-ti parerea

În 2019, până la această dată, s-au format peste 560 de dosare de conciliere în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), față de cele 550 de dosare formate în tot anul trecut.  

Primele trei trimestre ale anului 2019 reflectă o evoluție importantă a activității CSALB. Cererile înregistrate în primele 9 luni arată o creștere cu 38% în raport cu numărul cererilor înregistrate în întreg anul trecut. O categorie aparte o reprezintă înțelegerile amiabile dintre consumatori și bănci, după sesizarea CSALB. Părțile au încheiat 197 de astfel de înțelegeri până în prezent, față de 97 de înțelegeri în tot anul anterior.

*Pentru anul 2019, este reflectată situația din luna octombrie. Pentru anii 2016, 2017 și 2018, este reflectată situația la final de an.

“Rezultatele CSALB la 9 luni ne arată două lucruri importante: tot mai mulți consumatori află de existența CSALB și au încredere să depună cereri pentru a intra în negociere cu băncile și IFN-urile. În al doilea rând vedem o deschidere mai mare a băncilor spre conciliere. Instituțiile financiar-bancare au acceptat mai multe cereri decât în tot anul trecut, chiar dacă ritmul de formare a dosarelor nu este la fel de ridicat precum cel al solicitărilor venite de la consumatori.

Pe de altă parte, numărul de dosare a fost completat cu înțelegerile amiabile, de peste două ori mai multe decât în 2018. Acest lucru arată că multe bănci au înțeles avantajele concilierii și nevoia de a reechilibra contractele încheiate în trecut, prin actualizarea lor la condițiile sociale și economice ale consumatorilor.

Aspectele pe care le dorim îmbunătățite în perioada următoare sunt legate de activitatea de conciliere în rândul IFN-urilor și rata de respingere a cererilor în cazul unor bănci comerciale. Ne dorim ca la finalul anului, la nivelul întregului sistem bancar, aproximativ 70% din cererile de conciliere să fie acceptate de bănci și transformate în dosare de conciliere”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Câți români s-au împăcat cu băncile?

În 2019, până în luna octombrie, 350 de consumatori s-au împăcat cu băncile sau IFN-urile, prin intermediul CSALB, cu 39% mai mulți față de situația de la finalul T3 2018. În aceeași perioadă a anului trecut, doar 252 de români au beneficiat de soluții favorabile în urma negocierilor purtate cu instituțiile financiar-bancare.

Anul acesta, în 90% din negocieri părțile au acceptat soluția propusă de conciliatori, iar în 10% din cazuri cel puțin una dintre cele două părți a refuzat-o.

Cum răspund IFN-urile solicitărilor de conciliere

În primele trei trimestre din 2019, consumatorii au trimis 284 de cereri pentru a intra în negociere cu IFN-urile. Dintre acestea doar 8 au fost transformate în dosare, dintre care numai în trei cazuri părțile s-au înțeles. Alte 24 de cereri au fost soluționate amiabil de cele două părți, fără a mai trece prin procedura concilierii.

La ce se referă cererile consumatorilor 

90% din cererile primite se referă la creditele contractate. Diminuarea soldului, eliminarea sau reducerea comisioanelor, recalcularea dobânzii, eliminarea unor clauze contractuale sau restituirea unor sume de bani sunt cele mai frecvente solicitari. 10% din cereri se referă la probleme cu depozitele, plățile, cardurile sau leasing. 85% dintre cei care trimit cereri către CSALB aleg modalitățile online (aplicația de pe site-ul www.csalb.ro, precum și adresa de mail office@csalb.ro).

Principalele motive de clasare a unor cereri de către bănci sau IFN-uri 

 comerciantul își menține punctul de vedere transmis consumatorului anterior sesizării CSALB (157 de cazuri);

 s-au făcut mai multe oferte și demersuri pentru soluționare, dar toate ofertele transmise anterior sesizării de către consumator a CSALB, au fost refuzate de acesta (59 de cazuri);

 din cauza existenței unui dosar în instanța de judecată (34 cazuri);

 deoarece au fost inițiate procedurile de executarea silită (23 cazuri);

Despre CSALB: 

CSALB este o instituție înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni, negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri, pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin aplicația online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 21 de conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte BUZZNEWS pe FACEBOOK!

Taguri: datorii banci , clienti , bani

Spune-ti parerea

Din aceeasi categorie

ce facilități fiscale pentru contribuabili anunță finanțele
          Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Cluj- Napoca  informează contribuabilii cu privire la publicarea în ...citeste tot
criza covid 19 accelerează schimbarea pentru angajați: în doi-trei ani, sute de mii de locuri de muncă vor necesita abilități digitale
Dacă în urmă cu un an studiul PwC România Workforce Disruption Index arăta că, în următorul deceniu, 275.000 angajați români ...citeste tot
top 100 companii listate din lume: revenire puternică a valorii de piață, în al doilea trimestru, după scăderea cauzată de covid 19
Valoarea de piață a celor mai mari 100 de companii listate din lume a revenit puternic în al doilea trimestru, ...citeste tot

Comentarii

Nu exista nici un comentariu pentru aceasta stire.

Comentează

Adresa de e-mail nu va fi publicată
Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nume Email Mesaj 8 + 2 = .... (in litere)

Editorial

Raul Chis

Dacă prin măsurile luate la începutul pandemiei România era un exemplu pentru alte state, după încheierea stării de urgență lucrurile au luat-o razna. În primul ...

Claudiu Padurean

Totuşi, s-a schimbat ceva: România are mai puţină speranţă. În toamna anului 2015, am crezut că, în sfârşit, se vor schimba nişte lucruri. Oamenii care ...

Adrian Titus

Gașca Zurli a făcut un moment dedicat acestei mascote – un cântecel drăguț despre cum avem nevoie de șervețele la masă. Asta după ce la ...

Bianca Padurean

Sunt patroni care se baricadează în vilele lor (nu mă înțelegeți greșit, nu spun asta cu mânie protelatară a unui locatar la bloc), dar își ...

Vlad Pintea

Însă odată ce urnele s-au închis, imediat s-a deschis sezonul de "pus cenușă în cap", mulți arătându-se scârbiți că au fost puși în situația unei ...

Stiri pe scurt

S-a prelungit termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real
Makers Cafe, prima cafenea 3D din Cluj
Primăria va elibera 3.500 de carduri noi de utilizator pentru sistemul de bike sharing
Sănătatea florilor: sfaturi de la specialiști
Primaria Floresti ofera o ambulanta ISU Cluj
Se închide circulația pe podul Porțelanului
Clujul va găzdui principalul eveniment al Comitetului European al Regiunilor în 2019
Ediţie Specială DIECE - Reverberaţiile totalitare din Europa Centrală şi de Est
Managerii de la BRD, Bitdefender, Bosch și Emerson, invitații speciali ai conferinței „Putere prin oameni”
Lucrările de modernizare a drumului județean Gilău–Someșu Rece–Mărișel–DN 1R, în faza de asfaltare

Ultima ora

CE Facilități fiscale pentru contribuabili anunță Finanțele
Criza COVID 19 accelerează schimbarea pentru angajați: În doi-trei ani, sute de mii de locuri de muncă vor necesita abilități digitale
Top 100 Companii listate din lume: Revenire puternică a valorii de piață, în al doilea trimestru, după scăderea cauzată de COVID 19
Indicatoare stradale și afișaj electronic în stațiile de autobuz, noi investiții în Florești
SCOALA de 3 milioane de euro din Florești își așteaptă copiii!
889 noi cazuri de îmbolnăvire cu Covid 19 diagnosticate de vineri până sâmbătă BUCUREȘTIUL nu mai are locuri la ATI! Cazuri mai multe și la Cluj
TOP 4 stiluri de amenajare pentru o bucatarie “de revista”
592 de noi cazuri de îmbolnăvire cu COVID 19 în ultimele 24 de ore
Pe cine trimite Pro România să lupte cu Emil Boc pentru Primăria Cluj
Un nou record de coșmar: 614 noi cazuri de îmbolnăvire în 24 de ore

Pandemia schimbă obiceiurile de consum. Ce investiții vor fi interesante? Este întrebarea la care răspunde pentru Via Cluj TV vicepreședintele ... citeste tot

Un gulas la ceaun pregatit dupa o reteta ungureasca transmisa prin viu grai in Ardeal. citeste tot

De astăzi, 1 iulie 2020, de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj se reiau zborurile charter turistice, spre 9 destinații ... citeste tot

Cel mai modern garden center din Transilvania se află la intrarea în Cluj, pe Calea Turzii 287-289. Este o suprafață de ... citeste tot

Parteneri

Te invitam sa tinem legatura si prin Facebook